فروش فوق العاده سررسید و تقویم 1403 رومیزی با 40% تخفیف

چاپیون، تولید کننده سررسید، سالنامه و ساخت جعبه های مقوایی، هاردباکس

4 تفاوت بین نقاشی و گرافیک (ارتباط بصری) چیست؟

4 تفاوت بین نقاشی و گرافیک (ارتباط بصری) چیست؟

تفاوت اول: هنر و رسانه است. نقاشی عموما زیرمجموعه هنر است که این هنر شدت و ضعف دارد اما ارتباط بصری (گرافیک) همیشه هنر نیست. گاهی هم تبدیل به رسانه می‌شود ؛ مثل وقتی که در خدمت تبلیغات (تجاری، فرهنگی و سیاسی) قرار می‌گیرد. البته گاهی هم تلفیقی از هنر و رسانه است. درست مثل زمانی که در خدمت رسانه‌ها (چاپی، الکترونیکی، دیجیتالی و سایبر) قرار می‌گیرد.

تفاوت دوم : برقراری ارتباط را شامل می‌شود. در مواجهه با نقاشی، وظیفه برقراری ارتباط به عهده مخاطب است و اوست که باید تلاش کند تا با اثر هنرمند نقاش ارتباط برقرار کند. اما در گرافیک برعکس است و وظیفه برقراری ارتباط بر دوش خود اثر گرافیک نهاده شده یعنی اثر گرافیکی، بایستی تلاش کند تا مخاطب را به طرف خودش جذب کند نه اینکه مخاطب زور بزند تا محتوای اثر گرافیک را درک کند

تفاوت سوم : به شخصی و غیرشخصی بودن این دو اختصاص می‌دهم. “اثر” نقاشی کاملا شخصی است و گویای حرف و فکر هنرمند نقاش است بدون در نظر گرفتن مخاطب. از این رواست که می‌گوییم او می‌تواند چنین تصور کند : خورشید؛ مثلث سبز ، زمین و صحرا ؛ آبی و آسمان ؛ قرمز چهارخانه با گل‌های درشت صورتی ولی در “اثر” گرافیک تقریبا چنین تصوراتی شدنی نیست (بحث تصویرسازی در گرافیک، چیز دیگری است). چرا که گرافیک “شخصی” نیست و می‌خواهد ارتباط برقرار کند یعنی بایستی مخاطب را در نظر بگیرد. اثری که در طراحی و تولید آن، مخاطب نقشی نداشته باشد نمی‌تواند “اثر” گرافیکی موفقی باشد.

تفاوت چهارم : تقریبا همه می‌دانند. نقاشی تکثیر نمی‌شود حداقل با هدف تکثیر، ارائه نمی‌شود. اما گرافیک براساس تکثیر، طراحی و تولید می‌شود. واضح است که منظور از تکثیر، تمام گونه‌های آن است (چاپ، فیلم‌های اپتیک، فیلم‌های مگنت، امواج الکترونیکی و . . . ) .آثار تک نسخه‌ای در ارتباط بصری جایگاهی ندارند چرا که هدف برقراری ارتباط را، عملیاتی نمی‌کنند. 

آیا گرافیک همان نقاشی است؟

بله درست حدس زدین جواب این سوال خیر!هست

اگر بخواهیم این دوشاخه هنری را باهم مقایسه کنیم باید بگویم :

فرق نقاشی با گرافیک

نقاشی:هنرنقاشی در واقع به تصویر کشیدن تصاویر ذهنی یا واقعی  می باشد رو سطح های  اثر پذیر  با تکنیک ها و ابزار اثر گذار نقاشی میتواند باهدف خواص یا بی هدف باشد

گرافیک:این واژه از گراف گرفته شده است که به معنی خط وخطوط است گاهی همراه با تکست و تصویر میتواند باشد  همانطور که  قبلا اشاره کردیم  ارتباط بصری یک نوع  زبان  تصویری است در واقع طراح یا دیزاینر هنر ارتباط بصری بامخاطب است که از طریق واژه ها،تصاویر،ایده ها  اطلاعاتی را منقل میکند.

هدف از ارتباط بصری چیست؟

هدف اصلی ، انتقال بهتر پیام به مخاطبان می باشد. هر پروژه‌ای را که یک طراح به عهده می گیرد دارای یک مفهوم خاصی می باشد. این پیام می تواند شامل اطلاعات در مورد فروش یک محصول خاص و یا … باشد.

مهم ترین نقش آن در زمینه معرفی محصولات و خدمات می باشد. اگر شما بهترین محصولات را هم داشته باشید ولی نتوانید محصولات خود را به گونه ای که هستند نمایش دهید کسی به محصولات شما علاقه مند نخواهد شد.طراحی حرفه ای بر روی مخاطبین ، ارتباط با مشتری ها و موفقیت تجارت یا کسب و کار شما تاثیر زیادی دارد. این حرفه نشان دهنده این است که یک کسب و کار چقدر برای حرفه و کسب و کار خود ارزش قائل است و همین موضوع حس اعتماد را به مخاطبین منتقل خواهد کرد.

ارتباط بصری اهمیت زیادی دارد اما ما در اینجا ۳ دلیل اصلی اهمیت آن برای کسب و کارها را برای تان آورده ایم.

  • موجب افزایش فروش می شود.
  • موجب جلب اعتماد و برند سازی می شود.
  • موجب انتقال بهتر محتوا می شود.

 نرم افزار هایی که هر گرافیست باید بلد باشد!

  1. ادوبی ایلستریتور
  2. ادوبی فوتوشاپ
  3. ادوبی ایندیزاین
  4. ادوبی افترافکت
  5. ادوبی ایکس دی
  6. پریمیر و ادیوس
  7. کورل دراو
فتوشاپ،نرم افزار های گرافیکی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.