فروش فوق العاده سررسید و تقویم 1403 رومیزی با 40% تخفیف

چاپیون، تولید کننده سررسید، سالنامه و ساخت جعبه های مقوایی، هاردباکس

چاپ افست

 رایج‌ترین روش، برای چاپ محصولاتی است که در آن چاپ با تیراژ بالا انجام می شود. چاپ روزنامه ، کتاب ، مجله و … نمونه هایی از چاپ افست هستند.

فرآیند چاپ افست به این صورت است که ابتدا در بخش لیتوگرافی، براساس طرح اولیه، صفحاتی از جنس آلومینیوم در قالب زینک (پلیت) ساخته می‌شود. با توجه به این‌که در این روش چاپی از سیستم رنگی چهار رنگ CMYK استفاده می‌شود به طور معمول برای طرح‌ها چهار زینک مجزا برای هر رنگ ساخته می شود. البته در برخی موارد یک یا چند زینک دیگر برای ترکیب رنگ خاص دستی نیز تهیه می شود.

فرم های اختصاصی

به کارهای چاپی که بصورت جداگانه و اختصاصاً برای شما در یک شیت چاپی قرار بگیرید فرم اختصاصی گفته می شود. در فرم های اختصاصی شما محدود به هیچ کدام از معیار های فرم های عمومی نیستید. در فرم های اختصاصی شما امکان تعیین نوع و سایز کاغذ، تعداد رنگ های چاپ، تیراژ چاپ و غیره را دارید. بطور کلی در چاپ اختصاصی تمام خواسته های شما برآورده خواهد شد.

 

 

 

نقش طراحی گرافیک در چاپ های اختصاصی

بیشتر رنگ ها در چاپ اختصاصی بسیار نزدیک به آن چیزی که شما می خواهید در می آیند البته این به طراحی درست شما در فایل ارسالی به لیتوگرافی بستگی دارد . وجود چاپ اختصاصی به این معنا نیست که ضعف های موجود طراحی صورت گرفته را جبران بکند و فقط پرداخت هزینه زیادی است، در چاپ اختصاصی و خدماتی که چاپ اختصاصی به شما ارائه می دهد باید از ابتدا کار را بدست کاردان بسپارید . میتوان گفت طراحی گرافیک نقش بسیار پررنگی در چاپ دارد که در بعضی موارد با تکنیک های چاپ قابل جبران نیستند.

چاپ افست

سایز های متعارف در چاپ افست

دستگاه های چاپ افست از ابعاد 25×35 تا 100×140 وجود دارند به همین دلیل باید دقیقا محاسبه شود که انجام کار چاپی ما با کدام یک از این دستگاهها به صرفه تر است چون در تیراژ های بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر هزینه تفاوت زیادی در کل هزینه ها ایجاد می کند.

 

مثلا کاری با ابعاد 25×35 و تیراژ 10000 را میتوانیم هم با دستگاه 50 ×70 و دو دور چاپ کنیم و هم با دستگاه 100×70 و یک دور . که چاپ با 100×70 به صرفه تر است. البته باید هزینه فیلم و زینک را هم در نظر گرفت. و ممکن است در کارهای با تیراژ متوسط با احتساب هزینه فیلم و زینک تفاوتی در استفاده از دستگاههای مختلف از نظر هزینه ایجاد نشود.

 

دستگاه های چاپ افست به واسطه اندازه سیلندر نام گزاری می شوند .

 

1- دستگاه جی تی او 

 

دستگاه GTO قابلیت چاپ تا سایز 52 در 35 را دارد . و عمدتا برای چاپ کارهایی با سایز کوچک و تیراژ های کمتر  مانند : تراکت، سربرگ، پاکت های اداری، بروشور و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2- دستگاه چاپ دو ورقی

 

دستگاه چاپ دو ورقی قابلیت چاپ تا سایز 70 *50  را دارد. این دستگاه رایج ترین مدل دستگاه در میان چاپخانه های ایران است چراکه اکثر سفارش ها را با این دستگاه می توان انجام داد. کارهایی مانند کتاب، مجله، سررسید، فولدر، بروشور، کاتالوگ، پوستر و … با این دستگاه انجام می شود.

 

3- دستگاه چهار و نیم ورقی

 

دستگاه چهار و نیم ورقی قابلیت چاپ تا سایز 70 *100  را داراست. از این دستگاه بیشتر در صنعت چاپ و بسته بندی استفاده می شود چراکه در صنعت بسته بندی تیراژ سفارش ها بالاست و محدودیت زمان برای انجام آنها وجود دارد

لیتوگرافی

یکی از مراحلچاپ افست لیتوگرافی است که در آن طرح آماده شده بر روی صفحه هایی فلزی از جنس آلومینیوم بنام زینک یا پلیت در رنگ های تفکیک شده پرینت می شود. در واقع لیتوگرافی به عنوان مادر صنعت چاپ بحساب می آید. 

در فرایند لیتوگرافی ابتدا فایلها به چهاررنگ اصلی سازنده ی خود تقسیم می شوند و سپس تصویر مربوط به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه ی فلزی چاپ می شود .

 

 جنس سطح این ورقه ی فلزی از موادی پوشانیده شده است که به هیچ عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمیکند. در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را با آن را بر روی زینک چاپ می کنند جاذب مرکب می باشد. از همین خاصیت در چاپ استفاده می شود.

برای ساخت زینک دو روش وجود دارد روش قدیمی که امروزه هنوز هم کم و بیش مورد استفاده قرار می گیرد از دستگاهی به نام ایمیج ستر (Image Setter)استفاده می شود. این دستگاه هر چهار فایل تفکیک شده از فایل اصلی را با رنگ مشکی بر روی طلق شفاف پرینت می گیرد. در حقیقت دستگاه ایمیج ستر چیزی جز یک پرینتر سیاه و سفید بزرگ لیزی با قابلیت پرینت بر روی طلق شفاف نیست.

 

 البته دقت چاپ و رزولوشن پرینت در این دستگاه فوق العاده بالاست. پس از اینکه این طلق ها آماده شد آنها را بر روی زینک های خام چسبانده و با گیره های مخصوصی فیکس می کنند. سطح زینک خام از ماده ی پلیمری جاذب مرکب پوشانده شده است و در طی فرایند ساخت زینک قسمت های اضافی از روی سطح آن برداشته می شود تا فقط بخشهای طرح باقی بماند. در حقیقت عملیات چاپ بر روی زینک برعکس حالت معمول انجام می شود.

 

جنس مواد پلیمری که سطح زینک را پوشانده است به نور فرابنفش حساس است و در صورت قرار گرفتن در مقابل نور تبخیر می شود. پس از اینکه طلق های شفاف که به آنها فیلم گفته می شود را بر روی زینک بستند آنها را در محفظه ای قرار می دهند تا نور ببینند.

 

 

 در اثر نور دیدن در بخشهایی از زینک که در مقابل طلق شفاف قرار گرفته و نور می بیند مواد پلیمری تبخیر می شوند و از بین می روند اما در بخشی که زینک در مقابل بخشهای سیاه شده ی فیلم قرار میگیرد و نور نمی بیند مواد پلیمری باقی می مانند.

پ سپس زینک را در محلولی قلیایی (معمولاً از مشتقات آمونیاک) شستشو می دهند تا بخشهای باقی مانده ی مواد پلیمریکهنور دیده اند ولی هنوز کم و بیش بر سطح زینک باقی مانده اند پاک شوند و اصطلاحاً زینک ظاهر شود. 

 

پس از آن زینک در محلولی دیگر شستشو داده می شود تا بخشهای نور ندیده ی آن تثبیت شوند. بابر این ساخت زینک در این روش شامل تهیه ی فیلم و سپس ساخت زینک است.

 اما در روش های جدید تر از دستگاهی به نامPlate Setterاستفاده می شود که بدون درست کردن فیلم مستقیماً زینک را می سازد. یعنی فایل از کامپیوتر به دستگاه ارسال می شود و زینک آماده از دستگاه خارج می شود. میتوان گفت که دستگاه پلیت ستر، پرینتر زینک است. توجه داشته باشید که متداول است که به ورقه ی فلزی تولید شده در حالت اول زینک و در حالت دوم پلیت می گویند