فروش فوق العاده سررسید و تقویم 1403 رومیزی با 40% تخفیف

چاپیون، تولید کننده سررسید، سالنامه و ساخت جعبه های مقوایی، هاردباکس

2ریشه اصلی واژه گرافیک

2ریشه اصلی واژه گرافیک

واژه گرافیک  از مصدر یونانیGraphein  به معنای نوشتن و نگاشتن گرفته شده است ریشه آن به معنای خراشیدن و حک کردن است.در فهم اینکه گرافیک چیست ما به دو رویه می توانیم وارد عمل شویم، نخست کاربرد آن واژه است و دوم ریشه ی آن. وقتی به ریشه‌ی “گرافیک” ورود می کنیم، به منشا یونانی آن می رسیم که عملی را گویند که منجر به ثبت یک اثر بصری می شود. در واقع هرچه که ما می‌توانیم ثبت کنیم، چه بر روی دیواره‌ی یک غار باشد، شیشه‌ی مه گرفته باشد یا با مداد الکترونیکی بر روی پیکسل های یک تبلت، نوعی گرافیک به حساب می آید.

تعاریف گرافیک در منابع مختلف

فرهنگ معین: به معنای نمودار ترسیمی با خطوط واشکال. در واژه نامه مصور هنرهای تجسمی در معنی Graphic Arts آمده: انواع نقاشی و کنده کاری وبرجسته کاری برروی فلز و چوب وسنگ ومانند آنها برای چاپ که امروزه شامل طرح و ترسیم پوستر و نمودارهای خطی، آرمهای تجاری وصنعتی، تصاویر و نقوش روی جلد کتاب و نشریات وعلایم اقتصادی و راهنمایی استفاده می شود.

گرافیست
طراح گرافیست چه وظاییفی دارد

به طور کلی واژه گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین :هنرارتباط بصری با مخاطب هست که از طریق واژه ها  و تصاویر و عناصربصری و ایده پردازی  اطلاعاتی منتقل میکنندبا این وجود من سعی کردم که یک تعریف کلی و روشن از چیزی پیدا کنم که اصطلاحا بین متخصصین حوزه به گرافیک دیزاین خوانده می شود. «طراحی یک ترکیب بصری به منظور حل مسائل و تبادل ایده ها در فرم‌های مختلف که همگی از رنگ و نور تبعیت می کنند».پس ما یک مسئله ایی برای حل کردن داریم و یا قرار است ایده ای را به اشتراک بگذاریم. از ترکیباتی که نور و رنگ می توانند خلق کنند بهره می بریم و به معرض ظهور می رسانیم، یعنی بصری شدن فرایند. آنچه بصری شده یک طراحی گرافیک است. رشته گرافیک در همه محیط  ها  برای خود جای باز کرده  و با دنیا صنعت  نیز در ارتباط است.گرافیک در واقع زبان تصویری است،که البفای آن عناصر بصری هستند.عناصربصری در همه جا  وجود دارند، زیر دسته آن میتوان به ( نقطه ،خط، سطح ،حجم،رنگ، بافت و…) اشاره کرد.

 زیرشاخه های گرافیک  کدام رشته ها می باشند ؟

به طور کلی گرافیک زیر شاخه های زیادی دارد که  به صورت  کلی  به دو شاخه تقسیم میشوند :

1_گرافیک سنتی یا قدیمی:از گذشته میان گرافیک سنتی و هنرهای تزیینی (صنایع دستی) مثل شیشه گری، کار با سرامیک و پارچه و… تمایز وجود داشته است. گرافیک سنتی در گذشته شامل طراحی، نقاشی، چاپ روی کاغذ، چاپ فلزی و تصویرسازی می شد. با این حال در طول قرن بیستم و بیست و یکم با اختراع دوربین عکاسی، عکاسی نیز به مجموعه هنرهای بصری سنتی اضافه شد. در ادامه با انواع هنرهای بصری غیر رایانه ای و ابزارهای خلق آن ها آشنا می شویم. شامل خطاطی ،نقاشی  دوبعدی و کنده کاری است که بیشترین شکل آن در آرایش کتب ها  مانند نقاشی ،خوشنویسی، تذهیب، جلد سازی  هست

2_گرافیک مدرن یا جدید: زمانی میتونیم بگیم خیلی خوب دیده شد که با کامپیوتر ادغام شد. وقتی که کامپیوتر به وجود اومد و توی اون یه سری نرم افزارای هنری درست کردن از جمله فتوشاپ میشد با اونا کارای هنری زیادی انجام داد همونطور که گفتم شاید قبل از گرافیک مدرن تو نقاشی، نقاش تمام احساساتش رو استفاده میکرد ولی الان دیگه با استفاده از تکنولوژی جایی برای احساسات باقی نمانده است. اینجا ما باید دنبال مفهوم یا موضوعی که توی اثر گرافیکی هستش بگردیم که چه موضوعی توی این اثر هنری وجود داره.

زیر شاخه های گرافیک عبارتند از:

رابط کاربری،امور چاپی(طراحی کتالوگ،بروشور،سربرگ،ست اداری و….) تمامی کارها چاپی

طراحی بسته بندی،موشن گرافیک و انیمیشن،هویت سازی (برندینگ)

طراحی گرافیک محیطی،تصویرسازی

بسته بندی
طراحی بسته بندی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.