فروش فوق العاده سررسید و تقویم 1403 رومیزی با 40% تخفیف

چاپیون، تولید کننده سررسید، سالنامه و ساخت جعبه های مقوایی، هاردباکس

ربات های کوانتومی مشابه انسان (قسمـت هشتم)

ربات های کوانتومی مشابه انسان (قسمـت هشتم)

متن ویدئو:

ساخت ربات های کوانتومی مشابه انسان
سلام دوستان با قسمت هشتم شبکه چاپیون در خدمتتون هستیم
شاید برای شمام سوال پیش اومده باشه آیا علم انقدر پیشرفت میکنه که روزی ربات هایی مشابه انسان و حتی با رفع برخی نقایصی که در انسان هست اختراع شه؟
وقتی فیلم هایی رو میبینیم که در اون ربات هایی هستن که مثل انسان رفتار میکنن و یا حتی دارای احساس هستن شاید فکر کنیم اینا فقط فیلمن و در واقعیت نمیتونن وجود داشته باشن. ولی این جواب اشتباست چون علم اینو ثابت کرده.
فیزیک کوانتوم جواب این سوالات هست همین الان هم کامپیوتر هایی با پردازشگرهایی کوانتومی ساخته شده ولی این نسخه های اولیه هست و هنوز خیلی کاردارن و باید بهینه شن. مثل زمانی که اولین کامپیوتر در سال 1937 در آمریکا اختراع شد. پروفسور«ایکن» با استفاده از لامپهای خلاء این کار را به انجام رسانید. بعد ترانزیستور اختراع شد. تا اینکه امروزه به کامپیوتر های نوع پنتیوم رسیدیم. و داریم به کوانتوم فکر میکنیم یعنی بعد از گذشت تقریبا 80 سال…
کامپیوتر های کوانتوم از بیت برای نگهداری از داده ها استفاده نمیکنن واحد استفاده در کوانتوم کیوبیت هست که هم میتونه شامل 0 باشه و هم 1 باشه و حتی بیشتر.. برعکس بیت که فقط میتونه شامل 1 باشه یا 0.
سرعت پردازش اطلاعات با کامپیوتر های پنتیوم بیشتر از این دیگه ممکن نیست چون باعث ایجاد گرما شدید میشه. پس اگه بخوایم کامپیوتر های سریعتری تولید کنید ناچاریم به دنیای کوانتوم رو بیاریم و نکته ای که باید توجه داشت اینه در سرعت کوانتوم مثل زمانی که سرعت از نور بالاتر بره اتفاقات عجیبی میتونه رخ بده. یه الکترون میتونه در یک مکان باشه یا نباشه. در کوانتوم براساس احتمالات باید برنامه نویسی کرد نه قطعیات. وکسی چه میدونه با آفرینش چنین پردازنده هایی که بطور قطعی از عملکرشون نمیتونیم اطمینان داشته باشیم باعث تولید چه ربات هایی خواهیم شد؟
اوه فکر کنم یکمی داره ترسناک میشه ولی به هرحال باید بدونیم که علم همیشه به بشر خدمت کرده و این خود انسانها بودن که گاهی از اون بر علیه بشر استفاده کردن. پس من خوشبینم به تولید ربات های کوانتومی!
اگه بخوام مثالی بزنم فکر کنم بهترین مثال این باشه: فرض کنید شما نوزادیو در یک محیطی که خودتون فراهم کردین و با آموزش هایی که خودتون بهش میدین تربیت کنید تا به بلوغ برسه. احتمال اینکه اون انسان مشابه شما فکر کنه و عملکردی مشابه شما داشته باشه خیلی زیاده. ولی همیشه این احتمال هست که کاملا متفاوت از چیزی که شما انتظار داشتید بشه. ولی با این حال انسانها بازم تصمیم میگیرن که ریسک دنیا اوردن یک انسان رو بپذیرن…
تا قسمت بعدی خدا نگهدار

مشاهده ویدئو:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.